TVA la incasare, da sau nu?

Tva-ul la incasare este opțional. Opțiunea se poate face pana pe 25 Ianuarie în fiecare an. Introdus în 2013 ca obligatoriu pentru toate firmele cu cifra de afaceri sub 2.250.000lei, acesta a devenit opțional din 2014.

Sunt cazuri in care Tva-ul la incasare va poate avantaja, sau nu. De aceea, e bine sa il intelegeti.

Ce înseamnă Tva la incasare?

Principiul este simplu: nu plătești TVA pana nu îl încasezi, dar nici nu deduci Tva-ul din achiziții, pana nu faci plata sau dovada plății.

La data facturi, indiferent de modelul de TVA, tot se datoreaza impozitele (impozitul pe microintreprindere 1% sau 3% din venituri, adica din baza facturii fara TVA, sau impozitul pe profit 16% pe diferenta intre venituri si costuri, toate luate fara TVA). Doar TVA-ul se poate amana pana la data incasarii/platii– daca aveti cifra de afaceri anuala sub 2.250.000lei si ati optat pentru TVA la incasare. Grija doar– sa va si ajute TVA-ul la incasare. Nu e recomandat pentru toata lumea.

Pe cine ajuta?

Poate fi de ajutor pentru cash-flow pentru firmele ce factureaza cu scadenta mare, sau care au clienți neserioși ce nu achita la timp. Practic, nu datorezi Tva-ul pana când nu încasezi contravaloarea facturilor.

Totodata, Tva-ul la incasare este foarte bun pentru firmele ce isi plătesc la timp toți furnizorii, sau colaborează cu multe firme ce aplica și ele Tva la incasare.

Eu aplic Tva la incasare pentru una dintre firmele mele. Îmi plătesc toți furnizorii la timp și în aceeași luna în care a fost emisa factura, și încasez greu uneori. Asa ca, ma ajuta. Nu am casa de marcat, pentru ca ma adresez doar persoanelor juridice. Nu am vânzări externe, asa ca toate sunt cu Tva. Nu am vânzări în grup.

Cui nu ii este recomandat?

Daca obișnuiți sa intarziati cu plățile către parteneri, peste timpul cu care întârzie încasările sau pierdeți documentele de plata, atunci acest sistem nu va ajuta.

Totodata, daca aveti casa de marcat și incasati aproape 100% din comenzi în numerar pe loc, sistemul de Tva la incasare e inutil. Nu va amana deloc scadenta Tva, ci din contra va face sa plătiți mai mult, pentru ca poate aveți furnizori cu plata la scadenta. În plus, dacă avantajul de cash-flow nu este evident, orice contabilitate cu TVA la incasare este mult mai complicata. Trebuie introduse toate încasările pentru a afla suma de plata a TVA, adică pana în 25 ale lunii.

Tva la incasare NU este recomandat nici pentru magazinele online. Facturile se incaseaza de obicei în maxim 5 zile, sau pe loc (prin casa/card). De aceea, Tva-ul la incasare va face sa achitati mai repede Tva-ul către stat, pentru ca nu puteti deduce TVA-UL din achizițiile ce au scadenta mare, pana nu platiti. Aveți de ales intre a beneficia de scadenta la termen, sau a deduce TVA-UL. În sistemul normal de Tva nu trebuie sa faceți aceasta alegere, pentru ca deduceti și colectati TVA la data facturii. Si atunci, platile le puteți face oricând doriți și totuși sa beneficiați la timp de deducerea Tva.

Daca facturati preponderent către extern, Tva-ul la incasare nu va ajuta. Nu aveti Tva la vânzări, ci doar la achiziții. Si nu veti putea deduce pana nu plătiți.

Un alt aspect de luat în calcul, ar fi dacă facturati în grup. Tva la incasare nu se poate aplica intre firme afiliate. Cu alte cuvinte, veti colecta Tva la facturare, daca facturati către o firma afiliata. Firma B- afiliata, care primește factura, daca aplica și ea Tva la incasare, nu va putea deduce TVA-UL din factura primita, decat după plata (aplica regula generala). Și veți ajunge, la nivel de grup sa plătiți Tva pe prima firma, fără sa puteti deduce pe a doua, decat după ce faceți și plata. Definitia afilierii e stufoasa, dar pe scurt- se rezuma la faptul ca firmele sunt afiliate daca au asociati comuni sau rude ale acestora, in proportie de peste 25%, sau daca rudele exercita controlul efectiv (adminitratori inruditi).

Când se poate opta pentru TVA la incasare?

Intrarea la Tva la incasare se poate face doar în IANUARIE pana pe 25, în fiecare an.  Se depune balanta pe anul precedent unde se vede ca aveți cifra de afaceri sub 2.250.000 lei și declarația 097. Se depune doar Fizic la Anaf. Tva-ul la incasare se va aplica abia începând cu următoarea perioada fiscala (din 01.02. Sau din 01.04). Pana atunci, aplicați tot sistemul normal.

Din momentul activării opțiunii (01.02 sau 01.04), facturile emise vor purta sintagma „TVA LA INCASARE”. Si clientii ar trebui sa fie informați.

Asigurați-va ca și contabilul dvs știe sa aplice Tva la incasare și are un soft care sa ii permită. Am văzut foarte multe firme ce aplicau Tva la incasare pe hârtie, dar contabilul ținea evidenta cu Tva la facturare, pentru ca asa ii era mai ușor. Si atunci, nu era niciun avantaj de cash-flow. Sau deducea mai mult decât era normal, netinand cont de facturile neplătite.

Daca optați pentru TVA la incasare,  țineți-vă platile către furnizori din scurt. Daca pierdeți o chitanță sau achitati cu cardul personal facturile de firma, nu veti putea deduce TVA-UL. Contabilul nu va avea documentul de plata, sau plata pe extras, și atunci nu va deduce TVA-UL. Cereti la 3 luni situație de clienți și furnizori de la contabilitate, sa va asigurați ca e reala. Corectați în timp util documentele lipsa.

Așteptați-vă și la un cost majorat cu contabilitatea, daca aplicați Tva la incasare. E problema de timp. La o firma cu Tva normal, la momentul introducerii tuturor facturilor aproape știm Tva-ul de plata/dedus. La Tva la incasare trebuie procesate toate încasările, inclusiv rambursurile de la curieri. Trebuie bifate de administrator, periodic soldurile de clienți și furnizori. Si verificat temeinic dacă nu exista plăti cu cardurile personale. Daca avem de-a face cu o firma rău platnica, e aproape imposibil de găsit greșelile. Daca plătiți furnizorii la timp, putem vedea când ați sărit dvs sau noi, peste o plata.

Ieșirea de la Tva la incasare se poate face oricând în timpul anului, și se aplica începând cu următoarea perioada fiscala (luna sau trimestru). Se iese obligatoriu la depășirea cifrei de afaceri de 2.250.000lei.

Articol scris de:
Bordea Alina 
Consultant Fiscal
BETA CONT
www.betacont.ro

Informaţiile publicate de betacont.wordpress.com pot fi preluate doar în limita a 500 de caractere şi cu citarea în lead a sursei cu link activ.
Orice abatere de la această regulă constituie o încălcare a Legii 8/1996 privind dreptul de autor.

Un gând despre “TVA la incasare, da sau nu?

Lasă un comentariu

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.